1) Sadakatu'bni Yesar, İbnu Umer (R.A.)'yu, Şöyle derken işittiğini rivayet etti:Resûlullah (S.A.V.) "Sadece sütreye doğru namaz kıl" buyurdu.
(Bu hadisi İbnu Huzeyme (800) Abdurrezzak (2305) Beyhaki (2/272) ve Hakim (1/251) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.)
SÜTREYE DOĞRU KILINMAYAN NAMAZIN ŞEYTAN, EŞEK, HAYIZLI KADIN VE SİYAH KÖPEK TARAFINDAN KESİLDİĞİ
2) Sehl -İbnu Hasme (R.A.)'dan, şöyle dedi Resûlullah (S.A.V.) sizden biriniz sütreye doğru namaz kılacağı vakit, sütreye yakın dursun ki, şeytan onun namazını kesmesin buyurdu.
(Bu hadisi Ebu Davud (695) ve Hakim (1/251) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.)
3) Ebu Zer (R.A)'dan, şöyle dedi:Resûlullah (S.A.V.) buyurdu ki: "Sizden biriniz namaza durduğu vakit, önünde deve semerinin arka kaşı kadar bir şey bulunursa, o kendisini sütreler. Önünde semerin arka kaşı kadar bir şey bulunmazsa bunun namazını eşek, kadın ve siyah köpek keser."
Ravi Abdullah Ibnu Samit der ki: "Ya Eba Zerr! Siyah köpeğin kırmızı köpekten, san köpekten farkı nedir ki?" dedim. "Ey kardeşimin oğlu! Bunu, senin bana sorduğun gibi bende Resûlullah'dan sordum:" "Siyah köpek şeytandır", buyurdu, dedi.
(Bu hadisi Müslim (510) Eba Davud (702) ve İbnu Huzeyme (831) rivayet etmişlerdir.)
RESÛLULLAH (S.A.V.) SAHRADA NAMAZ KILDIĞI VAKİTTE SÜTRE EDİNDlĞİ
4) Ibnu Umer (R.A.)'dan, (şöyle dedi:)Resûlullah (S.A.V.) bayram günü (namaz için sahraya) çıktığı zaman (hizmetçisine) bir harbe taşımasını emrederdi. (Harbe namaza duracağında) karşısına dikilir, kendisi de ona doğru namaz kılar, halkta arkasında namaza dururlardı. Bunu sefere çıktığında da yapardı. (Resûlullah (S.A.V.)'in vefatından sonra) Halifelerde bunu âdet ittihaz ettiler.
(Bu hadisi Buharı (494) Müslim (501) ve Ebu Davud (687) rivayet etmişlerdir.
MESCİD DAHİLİNDE DE SÜTRE İTTİHAZ EDİNİLECEĞİ
5) Yezid Ibnu Ebi Uheyd şöyle dedi:Selemet'ubnu Ekva ile (mescide) geldim. Mushaf sandığının olduğu direğin yanında namaza durdu. Dedim ki: "Ya Eba Müslim, seni hep bu direğin yanında namaz kılmağa çalıştığını görüyorum." Dedi ki: "Ben Resûlullah (S.A.V.)'i hep bu direğin arkasında namaz kılmağa çalıştığını gördüm."
(Bu hadisi Bühari (502) ve Müslim (509) rivayet etmişlerdir.)
MESCİDİN İÇİNDE SÜTRE BULAMAYINCA BİR ASA DİKİLEREK ONA DOĞRU NAMAZ KILINABİLECEĞİ
6) Yahya Ibnu Ebi Kesir şöyle dedi:Enes îbnu Malik'i, Mescid'ü-Harem'de bir asa dikerek ona doğru namaz kıldığını gördüm.(Bu hadisi İbntı Ebi Şeybe (1/277) sahih bir senedle rivayet etmiştir.)
MESCİDİN İÇİNDE SÜTREYE DOĞRU YOL BULAMAYINCA OTURAN BİRİSİNİN ARKASINI DÖNDÜRTEREK ONA DOĞRU NAMAZ KILMA
7) Nafi'i şöyle dedi:İbnu Umer (R.A.) Mescid'in direklerinden birisini sütre edinmek için (oraya kadar gitme) imkânı bulamayınca, bana sırtını dön derdi.(Bu hadisi İbnu Ebi Şeybe (1/279) sahih bir senedle rivayet etmiştir.)
MESCİD'DE DİREKLERİN ARKASINDA, OTURANLARDAN DAHA ÇOK NAMAZ KILMAK İSTEYENLERİN HAK SAHİBİ OLDUKLARI
8) Umer (R.A.)'dan, şöyle dedi:Namaz kılmak isteyenler, direklerin arkasında oturanlardan daha çok orada hak sahibidirler.(Bu hadisi Buharı (502) ve Beğavi (2/453) Ta 'iikan îbnu Ebi Şeybe (2/370) ve Humeydi () Mevsulan sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.)
SÜTREYE DOĞRU NAMAZ KILMAYAN GÖRÜLDÜĞÜZAMAN GÖREN TARAFINDAN SÜTREYE DOĞRU İTİLECEĞİ
9) Muaviyetu'bnu kurre babasından rivayed ederek şöyle dedi. Umer (R.A.)'dan, iki direk arasında namaz kılan birini gördü. Adamı tutarak direğin birisine doğru itti ve ona (direğe) doğru namaz kıl dedi.(Bu hadisi Buharı (502) ve Beğavi (2/453) Ta'likan ve îbnu Ebi Şeybe (2/370) Mevsulan sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.)
NAMAZDAKİ SÜTRENİN KEVFİYYETİNİN BEYANI
10) Aişe (R.A.)'dan, şöyle dedi:Resûlullah (S.A.V.)'e, namaz kılanın sütresinden soruldu. "Semerin arka kaşı gibidir" buyurdu. (Bu hadisi Müslim (500) rivayet etmiştir )
OTURAN VEYA UYUYAN BİR İNSANA DOĞRU SÜTRE KASDI İLE NAMAZ KILINABİLECEĞİ
11) Aişe (R.A.)'dan, (şöyle dedi:)Resûlullah (S.A.V.) geceleyin, kendisi ile kıblesi arasında ben, cenazenin uzanması gibi karşısında uzanmış olduğum halde (bana doğru) namaz kılardı.
(Bu hadisi Buharı (512) ve Müslim (512) rivayet etmişlerdir.)
12) Nafi'i (R.A.)'dan, şöyle dedi:İbnu Umer (R. A.) Mescid'in direklerinden birisini sütre edinmek için (oraya kadar gitme) imkânı bulamayınca, ''Bana sırtını dön" derdi.
(Bu hadisi Ibnu Ebi Şey be (1/279) sahih bir senedle rivayet etmiştir.)
HAYVANA DOĞRU SÜTRE KASDI İLE NAMAZ KILINABİLECEĞİ
13) İbnu Umer (R.A.)'dan, (şöyle dedi:)Resûlullah (S.A.V.) devesine doğru namaz kılar idi. Kavilerden İbnu Numeyr: "Resûlullah (S.A.V.) bir deveyi karşısına alarak namaz kıldı" dedi.
(Bu hadisi Müslim (502) rivayet etmiştir.)
NAMAZ KILANIN SÜTREYE YAKIN OLACAĞI
14) Sehl İbnu Sa'd es-Saidi (R.A.)'dan, şöyîe dedi: Resûlullah (S.A.V.)'in musallası (yani secde ettiği yer) ile (kıble cihetinde ki) duvar (veya sütre edindiği şey ile) arasında bir davar geçebilecek kadar yer olurdu.(Bu hadisi Buharı (496) ve Müslim (SOS) rivayeî etmişlerdir.)
İMAMIN SÜTRESİNİN CEMAATİN SÜTRESİ OLDUĞU
15) İbnu Abbas (R.A.)'dan, şöyle dedi:Resûlullah (S.A.V.) Mina'da insanlara namaz kıldırdığı sırada dişi bir merkebe binerek karşıdan geldim. Ben o zaman buluğ yaşına yaklaşmıştım. Safın önünden geçtim. Merkebi otlasın diye salıverdim, ondan sonra safa girdim, bu yaptığıma kimse ses çıkarmadı.(Bu hadisi Buhari (493) ye Müslim (504) rivayet ermişlerdir.)
NAMAZ KILANIN ÖNÜNDEN GEÇENİN GÜNAHKÂR OLDUĞU
16) Bize Yahya İbnu Yahya tahdis edip dedi ki:Malik'in huzurunda okudum. O da, Ebu'n-Nadr'dan, o da Busr İbnu Said'den: Busr İbnu El-Hadramiyi Zeyd İbnu Halid El-Cuheni, namaz kılanın önünden geçen kimse hakkında Resûlullah'dan ne duyduğunu haber vermesi İçin Ebu Cuheym El-Ensari'nin yanına gönderdi. Ebu Cuheym'de şöyle dedi: Resûlullah (S.A.V.) buyurdu ki: "Namaz kılanın önünden geçen kimse, üzerine ne kadar (günah aldığım) bilse idi. O namaz kılanın önünden geçmekfense kırk (bilmem ne kadar zaman, yerinde) durması daha hayırlı olur."Ravi Ebu Nadr dedi ki: Kırk gün mü, ay mı yoksa sene rai dedi bilmiyorum.(Bu hadisi Buharı (510) ve Müslim (507) ve Matik (1/154) rivayet etmişlerdir.)
NAMAZ KILANIN ÖNÜNDEN ISRARLA GEÇMEK İSTEYENİN ŞEYTAN OLDUĞU
17) Ebu Said el-Hudri (R.A.)'dan,Resûlullah (S.A.V.) şöyle buyurdu: "İçinizden birisi namaza durduğu zaman, önünden geçecek olan hiç bir kimseyi bırakmasın. Gücü yettiği nisbette onun geçmesine mani olsun. Eğer dinlemezse onunla doğuşsun. Çünkü o ancak bir şeytandır."
(Bu hadisi Buharı (509) ve Müslim (505) rivayet etmişlerdir.)
NAMAZ KILANIN ÖNÜNDEN GEÇMEK İSTEYENİ MEN ETME
18) Bize İbnu Hilal (yani Humeyd) tahdis edib şöyle dedi: Ben ve bir arkadaşım beraberce hadis müzakere ettiğimiz sırada hemen Ebu Salih es-Semman: Ben Ebu Said'den işittiğimi ve gördüğümü sana tahdis edeyim, dedi şöyle anlattı: Ben Ebu Said ile beraber bulunduğum sırada bir cum'a günü Ebu Said kendisini gelenden geçenden setr edecek bir şeye doğru namaz kılıyordu. Birden bire Ebu Muayt oğullarından genç bir adam geldi ve Ebu Said'in önünden geçmek istedi. Ebu Said'de göğsüne dokunub onu def etti. O genç etrafına bakındı fakat Ebu Said'in önünden başka geçecek (yol bulamadı.Dönüp yine (önünden) geçmeye davrandı.Ebu Said birinci defakinden daha şiddetli bir suretteonu göğsünden iterek def etti. Bu sefer karşısına dikilip Ebu Said'e sövdü.Sonra insanları sıkıştırarak çıkıp gitti.Mervan'ın yanına girdi.Ebu Said'in yaptığı muameleden şikayet etti.Arkasından Ebu Said'de Mervan'ın yanın girdi.Mervan ona: Şu kardeşin oğlu ile ne alıp veremiyorsun? Geldi senden şikayet ediyor,dedi.Bunun üzerine Ebu Said şöyle dedi: Resûlullah (S.A.V)'den işittim, buyuruyordu ki: "İçinizden biri kendisini gelenden geçenden koruyacak bir sütreye karşı namaza durup da biri önünden geçmeye davranacak olursa onu göğsüne dokunarak def etsin, dinlemezse onunla döğüşsün etsin. Çünkü o ancak şeytandır.(Bu Hadis Buhari (509) ve Müslim (505) rivayet etmişlerdir.)
SÜTRE MEVZU'UNDA NAKLOLUNAN ZAYIF RİVAYTETLER
19) Abdullah İbnu Abbas (r.a.)'dan,(şöyle dedi:)Resûlullah (S.A.V) buyurdu ki: "Uyuyan ve konuşanın arksında namaz kılmayın." (Bu Hadisi Ebu Davud (694) ve İbnu Mace (959) zayıf bir senedlerivayet etmişlerdir.)
Bu rivayetin zayıf oluşunun sebebi şudur ki: Ebu Davud'un rivayetinin senedinde iki ravi Meçhul'dur.
İbnu Mace'nin rivayetinde ise Ebu'l-Mikdam Hişam İbnu Ziyad vardır ki, Hadis'de Metruk'dur.
Ayrıyeten bu mevzuda yani uyuyan veya başka birisinin arkasında namaz kılınabileceğine dair Resûlullah (S.A.V.)'in amelinden Buhari ve Müslim'de delilimiz vardır. Bu Hadis'i Şerifi II numarada zikr ettik.
20) Ebu Hureyre (R.A.)'dan, (şöyle dedi:)Resûlullah (S.A.V.) buyurdu ki: "Sizden biriniz namaz kılacağında yüzü cihetine sütre edinmek için bir şeyler koysun. Eğer, koyacak bir şey bulamazsa, bir asa diksin. Eğer yanında asa'sı da yoksa, bir hat çizsin. Sonra önünden gelib geçenler ona zarar veremez."(Bu Hadisi Ebu Davud (689) ve İbun Mace (943) ve Abdurrezzak (2286) ve Beyhaki (2/271) zayıf bir senedte rivayet etmişlerdir.)
Bu rivayetin zayıf olmasının sebebi ise, senedde Ebu Umer İbnu Muhammed İbnu Haris ve dedesi vardır ki: İkisi de Hadisde Mechul'dur.
İbnu Kudame "EI-Muharrer" isimli eserinde bu rivayetin senedi Muddarib'dir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder